Terwijl ik naar mijn mening achter op schema lag (zeker gezien de beperkte tijd die ik had voor mijn reis), besloot ik om overdag langer door te rijden. Ik leg altijd veel afstand af wanneer ik alleen reis, maar ik weet dat mijn vrienden dat niet goed aankunnen. Zij geven de voorkeur aan langere stops op bepaalde plaatsen. Helaas weet ik uit eigen ervaring dat we niet zoveel van een plaats zullen zien als we er te lang blijven hangen. Ik begrijp dat de druk van uitgebreid reizen zwaar op haar weegt (om nog maar te zwijgen over de verminderde frequentie van maaltijden). Ik heb niet zoveel voedsel nodig omdat we simpelweg geen calorieën verbranden tijdens het rijden, maar ieder individu is anders, en aangezien ik met haar blijf reizen, moet ik ergens compromissen sluiten. Ik had de Alpen onderschat. Ik dacht dat ik mijn les had geleerd na een reis een paar jaar geleden, toen ik van Bergen naar Narvik vertrok en die reis in slechts één dag voltooide! Dit was in oktober met zware sneeuwval op de poolcirkel. Tegen de avond moest Silje (een Noorse vriendin die in Narvik woont) mij uit de auto helpen. Maar dat is een verhaal voor een andere keer. Waarom vertel ik je dit nu? De voortgang die je elders op West-Europese wegen maakt, zal hier zeker niet hetzelfde zijn. Je zult moeten leren om je reis in uren te meten in plaats van kilometers; 150 kilometer per dag is soms het maximum dat je kunt doen als je nog steeds zijactiviteiten wilt ondernemen.
In de middag reden we door de Col Du Chaussy. Het werd me meteen duidelijk dat dit niet zo’n spectaculaire route is als de Col Du Galibier. Dat betekent niet dat het geen charme heeft; oh nee, het heeft iets dat doet denken aan een scène van Heidi in de bergen. En dit is niet bedoeld als een lichte kritiek, maar eerder als een dromerig betoverend beeld, een plek waar je vredig en zorgeloos van alles kunt genieten.
Capturing the Enchanting Col Du Chaussy
Een nerdy Deep dive in de ‘Col Du Chaussy’:
Col du Chaussy is located in the municipality of La Tour-en-Maurienne, belonging to the Savoie department in the Auvergne-Rhône-Alpes region of France. Situated in the Maurienne valley, northeast of Saint-Jean-de-Maurienne.
The municipality was formed on January 1, 2019, through the merger of the towns of Le Châtel, Hermillon, and Pontamafrey-Montpascal. It covers an area of 40.96 km² and has approximately 2,000 inhabitants.
La Tour-en-Maurienne is a popular destination for winter sports enthusiasts. The municipality boasts two ski areas: Le Châtel and Le Grand Coin. In summer, it serves as an excellent base for hiking and cycling in the Maurienne.
Situated at 1533 meters on the col is a simple small chapel located at the edge of the Col du Chaussy, the starting point for the popular hike to the summit of the Grand Coin in the French Alps. The chapel is dedicated to Saint Antoine de Padoue, the patron saint of travelers. Come on, let’s be honest, this is something we shouldn’t miss at the beginning of our journey, right?
Upon reaching the top, we also encountered a magnificent dog breed. One of them lay on a large stone overlooking the entire meadow. If I had my camera at hand, I could have recreated the cover of The Lion King with this big fellow, which you’d typically expect to find in the Pyrenees but less so here. Specifically, the Great Pyrenees Mountain Dog. However, we decided not to tempt fate and let the animals do their job; they made it clear they wanted their distance and were serious about their duties.
We continued our journey and eventually reached Lacets de Montvernier, which is truly a delightful pass, simply because of its steepness and the fact that it’s something different. I’m aware that I should be grateful for the limited number of oncoming vehicles, and given the time of year, it was also ideal that we didn’t encounter many cyclists.
wat je moet weten :
- Lacets de Montvernier is een bergweg met haarspeldbochten in de Alpen, gelegen in het departement Savoie in Frankrijk.
- De weg is 3,4 kilometer lang en overbrugt een hoogteverschil van 277 meter.
- De weg verbindt de gemeenten Pontamafrey-Montpascal in het dal met Montvernier boven op de alp.
- De weg werd gebouwd tussen 1928 en 1934 en wordt door sommige toeristen beschouwd als een van de meest spectaculaire bergwegen in de Alpen… oké, ik ben het misschien niet eens met deze bewering, maar dat betekent niet dat het de moeite waard is om te ervaren.
De weg slingert door de bergen en biedt adembenemende uitzichten op de omliggende valleien en pieken.
Lacets de Montvernier is een populaire bestemming voor wandelaars, fietsers en motorrijders. De weg vormt ook een uitdaging voor autoracers en werd gebruikt in de Tour de France in 1993.
Hier zijn enkele interessante feiten over Lacets de Montvernier:
- De weg bestaat uit 18 haarspeldbochten, waarvan de eerste 13 op een rechte lijn zijn uitgezet.
- De weg heeft een gemiddeld stijgingspercentage van 8,1%.
Uiteindelijk kwamen we aan bij Chapelle de l’Immaculée Conception. Een kapel uit 1854 die in 1990 werd gerenoveerd.